Hubungan Channel Youtube Sam Kolder terhadap Minat Membuat Vidio Travelling

Authors

  • Mochamad Ismail Sabilillah Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Bandung
  • Anne Maryani Universitas Islam Bandung

DOI:

https://doi.org/10.29313/jrmk.v1i1.67

Keywords:

Media Sosial, Youtube

Abstract

Abstract. Based on technological developments and along its development human communication media will continue to develop. One example of the development of communication media is the emergence of new media such as the internet and social media. Social media has various types such as microblog, sharing media, online journals and others. The most commonly used social media in Indonesia is YouTube social media. Youtube is a type of social media sharing type, because it facilitates its users to share in the form of videos. One of the content creators on YouTube is Sam Kolder, he is a filmmaker, videographer, and photographer from the travel company Beautiful Destination. Sam has a distinctive character from the making of a traveling video uploaded on his YouTube channel that made the attention of videography activists especially those in Indonesia such as members of the Editorest.Id group.This study seeks to explain the relationship of the Kold youtube channel owned by Sam Kolder to the interest in making a traveling video to members of the Editorest.Id group. in this study viewed in terms of the use of social media consisting of context, communication, collaboration, and connections that exist on the Kold channel. The theory used is the theory of S-R YouTube channel Sam Kolder is a variable (X) which means that the stimulus and interest in making videos traveling is a variable (Y), namely the response. A quantitative method with a correlational approach was used in this study to examine the relationship between the two variables.The results showed that (1) Kold's youtube channel has a very strong relationship with the interest in making a traveling video (2) context has a strong relationship with the interest in making a traveling video (3) communication has a strong relationship with the interest in making a traveling video (4) collaboration have a strong enough relationship with an interest in making a traveling video (5) connection has a strong enough relationship with an interest in making a traveling video.

 

Abstrak. Berdasarkan perkembangan teknologi dan seiring perkembangannya manusia media komunikasi akan terus berkembang. Salah satu contoh perkembangan media komunikasi adalah munculnya media baru seperti internet dan media sosial. Media sosial memiliki beragam jenis seperti microblog, media berbagi, jurnal online dan lainnya. Media sosial yang paling sering digunakan di Indonesia ada media sosial youtube. Youtube merupakan salah satu media sosial berjenis media berbagi , karena memfasilitasi penggunanya untuk berbagidalam bentuk vidio. Salah satu content creator yang ada di youtube adalah Sam Kolder, ia adalah seorang filmmaker, videographer, dan photographer dari perusahaan travel Beautiful Destination. Sam memiliki karakter tersendiri dari pembuatan sebuah vidio travelling yang di unggah di channel youtubenya yang membuat mendapat perhatian dari para penggiat videography terutama yang ada di Indonesia seperti anggota grup Editorest.Id.Penelitian ini berusaha untuk menjelaskan hubungan dari channel youtube Kold yang dimiliki oleh Sam Kolder terhadap minat membuat vidio travelling pada anggota grup Editorest.Id. dalam penelitian ini dilihat dari segi penggunaan media sosial yang terdiri dari context, communication, collaboration, dan connection yang ada pada channel Kold. Teori yang digunakan adalah teori S – R channel youtube Sam Kolder merupakan variabel (X) yang berarti stimulus dan minat pembuatan vidio travelling merupakan variabel (Y) yaitu respon. Metode kuantitatif dengan pendekatan korelasional digunakan dalam penelitian ini untuk menguji ada tidaknya hubungan antara kedua variabel. Hasil penelitian menunjukan bahwa (1) channel youtube Kold memiliki hubungan yang sangat kuat dengan minat membuat vidio travelling (2) context memiliki hubungan yang kuat dengan minat membuat vidio travelling (3) communication memiliki hubungan yang kuat dengan minat membuat vidio travelling (4) collaboration memiliki hubungan yang cukup kuat dengan minat membuat vidio travelling (5) connection memiliki hubungan yang cukup kuat dengan minat membuat vidio travelling.

 

Downloads

Published

2021-07-06