STRATEGI DALAM MENYAMPAIKAN PESAN DAKWAH MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM UNISBA INSPIRATIF
DOI:
https://doi.org/10.29313/hikmah.v4i2.5316Keywords:
Dakwah, Instagram, Unisba InspiratifAbstract
Instagram is one of the media that Unisba Inspiratif uses to convey da'wah messages to the general public and as access to da'wah messages for students to make it easier for da'wah received by mad'u. The problem is that da'wah is a duty for every Muslim in carrying out many things that can be imagined, because there are so many problems and challenges that must be faced in the field. In fact, not a few who open Instagram every day, from here da'i use Instagram as a medium of da'wah. The results of this study reveal that: Inspiring Unisba has its own strategy in broadcasting da'wah. The challenges faced can be caused by two factors, internal factors and external factors. For internal factors, Unisba Inspiratif has constraints on ideas to be made into content and a lack of human resources. External factors, namely there are things that are less liked by other people in Unisba Inspiring content, because of differences in views or opinions.
Instagram merupakan salah satu media yang dimanfaatkan Unisba Inspiratif untuk menyampaikan pesan dakwah kepada khalayak umum dan sebagai akses pesan dakwah bagi mahasiswa agar mempermudah dakwah yang diterima oleh mad’u. Permasalahannya adalah dakwah merupakan tugas bagi setiap umat muslim yang dalam menjalaninya tidaklah sedikit yang bisa dibayangkan, karena begitu banyak persoalan dan tantangan yang harus dihadapi dilapangan. Bahkan tak sedikit yang setiap harinya pasti membuka Instagram, dari sini da’i memanfaatkan Instagram sebagai media dakwah. Hasil dari penelitian ini mengungkapkan bahwa: Unisba Inspiratif memiliki strategi tersendiri dalam mensyiarkan dakwah. Tantangan yang dihadapi bisa disebabkan oleh dua faktor, faktor internal dan faktor eksternal. Untuk faktor internal, Unisba Inspiratif memiliki kendala pada ide yang akan dibuat ke dalam konten dan kurangnya sumber daya manusia. Faktor eksternal yaitu terdapat hal yang kurang disukai oleh orang lain pada konten Unisba Inspiratif, karena adanya perbedaan pandangan atau pendapat.
References
Faizah, L. M. (2006). Psikologi Dakwah. Jakarta: Kencana.
Kafi, J. (2006). Psikologi Dakwah. Jakarta: Kencana.
Mahadi, U. (2015). Komunikasi dan Dakwah Kontemporer. Bogor: IPB Press.
Mahkarma, A. (n.d.). Komunikasi Dakwah Efektif Dalam Perspektif, Vol. 11. No. 1.
Muhammad Munir, W. I. (2009). Menejemen Dakwah. Jakarta: Kencana.
Munir, M. (2009). Metode Dakwah. Jakarta: Kencana.
(2003, Januari 14). Strategi Dakwah Unisba Inspiratif. (M. S. Balqis, Interviewer)
(2023, Januari 14). Strategi Dakwah Unisba Inspiratif. (N. Nuramadhani, Interviewer)
Syukir, A. (1993). Dasar-Dasar Strategi Dakwah Islam. Surabaya: Al-Ikhlas.
(2023, Januari 14). Tantangan Dakwah Unisba Inspiratif. (N. Nuramadhani, Interviewer)
Zaki, M. N. (2023, Januari 1). Strategi dan Tantangan Dakwah. (R. N. Putri, Interviewer)