Penerapan uji Q Cochran terhadap Atribut Produk Laptop Menggunakan Multiple Response Analysis (MRA)
DOI:
https://doi.org/10.29313/jrs.v1i2.521Keywords:
Atribut Produk, Multiple Response Analysis (MRA), Q Cochran.Abstract
Abstract. In Multiple Response Analysis using frequency tables and cross tabulations, in which there are several data sets of specified responses. In MRA data, researchers often have difficulty determining which responses are most important. To deal with this problem, an alternative Cochran Q statistical test is given. MRA is commonly used for research to select important things, one example is the problem of a product that is considered important by consumers. Laptop or notebook products are one of the electronic products that are the center of attention. One of the users is students, because it is used to support the learning process. The brand image of a product becomes important as an advantage in making products. The brand image of a product can be built from product attributes. There are several attributes that are determined to form a brand image on a laptop, namely price, color, design, brand, facilities and specifications. From the earnings, MRA gets the three most attributes, namely Specifications, Price and Design. According to the Cochran Q test, it detects if there is a difference in the estimates of the third attribute with the Q test statistic = 11,404 with p-value = 0.003. In this case a post hoc analysis is required to determine the exact difference in the proportion of pairs. This pair can be detected using McNemar's test paired with Bonferroni Correction resulting in one pair of attributes namely Specification with a value of 0.0011 < 0.017. From the results of the odds ratio, it shows that the tendency to be in the attribute specification is 3.86 times more important than the attribute price. In other words, in this case the specification is the attribute that is considered the most important in shaping the product brand image on a laptop.
Abstrak. Dalam penyelesaian Multiple Response Analysis menggunakan tabel frekuensi dan tabulasi silang, yang didalamnya terdapat beberapa data set respon yang sudah ditentukan. Pada data MRA para peneliti sering kali mengalami kesulitan dalam menetapkan tanggapan responden apa saja yang paling penting. Untuk menangani masalah tersebut, diberikan suatu alternatif uji statistik Q Cochran. MRA biasa digunakan untuk penelitian memilih hal yang penting terhadap suatu masalah salah satu contohnya adalah penentuan atribut dari suatu produk yang dianggap penting oleh konsumen. Produk laptop atau notebook merupakan salah satu produk elektronik yang menjadi pusat perhatian. Salah satu penggunanya yaitu mahasiswa, karena digunakan untuk menunjang proses pembelajaran. Citra merek suatu produk menjadi penting sebagai keunggulan dalam membuat produk. Citra merek suatu produk dapat dibangun dari atribut produk. Adapun beberapa atribut yang ditentukan untuk membentuk citra merek pada suatu laptop yaitu harga, warna, desain, merek, fasilitas dan spesifikasi. Dari perholehan MRA mendapatkan tiga atribut terbanyak yaitu Spesifikasi, Harga dan Desain. Menurut pengujian Cochran Q mendeteksi jika terdapat perbedaan proporsi tanggapan dari ketiga atribut dengan Statistik uji Q = 11,404 dengan p-value = 0,003. Dalam kasus ini diperlukan analisis post hoc untuk menentukan perbedaan yang tepat dalam proporsi berpasangan. Perbedaan berpasangan ini dapat dideteksi dengan menggunakan uji McNemar berpasangan dengan Koreksi Bonferroni mengghasilkan satu pasang atribut yaitu Spesifikasi dengan harga dengan hasil 0,0011 < 0,017. Dari hasil perolehan odds ratio menunjukan kecenderungan berada pada atribut spesifikasi lebih penting sebesar 3,86 kali dari atribut harga. Dengan kata lain bahwa dalam kasus ini spesifikasi merupakan atribut yang dianggap paling penting dalam membentuk citra merek produk pada suatu laptop.