Strategi Pengembangan Bisnis Menurut Persfektif Ekonomi Islam dalam Upaya Meningkatkan Penjualan pada Home Industry Amanah Jaya Mandiri di Caringin Kecamatan Babakan Ciparay

Authors

  • Hilma Yuniar Widya Ningrum Perbankan Syariah, Universitas Islam Bandung
  • Deden Gandana Madjakusumah Perbankan Syariah, Universitas Islam Bandung

DOI:

https://doi.org/10.29313/jrps.v1i1.742

Keywords:

Business Development, Islamic Economics, Home Industry, Pengembangan Bisnis, Ekonomi Islam

Abstract

Abstract. The period in 2016-2020 last sales at Home Amanah Jaya Industri showed that there was a significant decrease in revenue so a SWOT analysis was needed to find out the weaknesses, strengths, opportunities, and threats that have been defined so that later it can increase sales owned by the Amanah Jaya Home Industry business. Independent. This study aims to determine the business development strategy according to Islamic economics, conduct a SWOT analysis in an effort to increase sales at the X Home Industry in Caringin, Y District. This qualitative research uses a case study approach with the types of data from field research and literature studies. The data collection technique is triangulation and SWOT data analysis, with the results: business development according to Islamic economics, namely good intentions, having good morals, believing in destiny and the pleasure of Allah, being grateful, working as worship, maintaining sharia rules, being humble, avoiding pride, always on time for practicing in prayer. Judging from the business development strategy to increase sales in X Home Industry, it is based on the nature of the Prophet Muhammad, namely Shiddiq, Amanah, Fathanah, Tabligh. And it can be concluded from the perspective of an Islamic business development strategy that this Home Industry is not appropriate and has not applied the theories and concepts of Islamic business development strategies

Abstrak. Periode pada tahun 2016-2020 penjualan terakhir di Home Amanah Jaya Industri menunjukkan bahwa terdapat penurunan pendapatan yang signifikan sehingga diperlukan analisis SWOT untuk mengetahui kelemahan, kekuatan, peluang, dan ancaman yang telah didefinisikan agar nantinya dapat meningkatkan penjualan yang dimiliki bisnis usaha Home Industry X. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pengembangan bisnis menurut ekonomi islam, melakukan analisis SWOT dalam upaya peningkatan penjualan pada Home Industry X di Caringin Kecamatan Y. Penelitian kualitatif ini menggunakan pendekatan studi kasus dengan jenis data penelitian lapangan dan studi kepustakaan. Teknik pengumpulan datanya yaitu triangulasi dan analisis data SWOT, dengan hasil: pengembangan bisnis menurut ekonomi islam yaitu niat yang baik, memiliki akhlak yang baik, percaya kepada takdir dan ridha Allah, bersyukur, kerja sebagai ibadah, menjaga aturan syariah, bersikap rendah hati, Menghindari kesombongan, selalu tepat waktu karena berlatih dalam shalat. Ditinjau dari strategi pengembangan bisnis untuk meningkatkan penjualan di Home Industry X bahwa berdasarkan dengan sifat Nabi Muhammad Saw yaitu Shiddiq, Amanah, Fathanah, Tabligh. Dan dapat disimpulkan dari perspektif strategi pengembangan bisnis islam bahwa Home Industry ini belum sesuai dan belum menerapkan teori serta konsep strategi pengembangan bisnis islam.

Downloads

Published

2022-07-05