Pengelolaan Program Qurani Leadership SD X Bandung
DOI:
https://doi.org/10.29313/jrpai.v1i2.546Keywords:
Pengelolaan program, Program Qurani, Program LeadershipAbstract
Abstract. This research is motivated by the importance of education that not only facilitates in the field of science and technology but also accompanied by character or moral education. Such education can be realized by schools that have programs that facilitate both by instilling Islamic values in every learning. In addition, in order for its implementation to run purposefully and regularly, it takes a program management to achieve an educational goal. The management starts from planning activities, implementation to evaluation. Based on this background, the formulation of the problem in this study is "How is the management of the Qurani Leadership Program which includes planning, implementation and evaluation activities in SD X Bandung?" Researchers use a qualitative approach with case study methods to get data in depth because researchers are directly into the field to get data. Then the data is analyzed and presented in descriptive form. The data collection techniques used are interviews, observations and documentation. Based on the management of data from the results of research shows that program management activities are carried out with a mature planning process, synergistic implementation activities and evaluation activities that are the benchmark of the results of learning achievement of learners are the increase in memorization and ability to read the Qur'an of learners, the formation of leadership attitudes and the ingrained values of tawhid in learners.
Abstrak. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya pendidikan yang tidak hanya memfasilitasi dalam bidang ilmu pengetahuan dan teknologi tetapi juga disertai dengan pendidikan karakter atau akhlak. Pendidikan tersebut dapat terwujud oleh sekolah yang memiliki program yang memfasilitasi keduanya dengan menanamkan nilai-nilai Islam pada setiap pembelajaran. Disamping itu, agar dalam pelaksanaannya berjalan dengan terarah dan teratur maka dibutuhkan sebuah pengelolaan program untuk tercapainya sebuah tujuan pendidikan. Pengelolaan tersebut dimulai dari kegiatan perencanaan, pelaksanaan hingga evaluasi. Berdasarkan latar belakang tersebut maka rumusan masalah dalam penelitian ini adalah “Bagaimana pengelolaan Program Qurani Leadership yang meliputi kegiatan perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi di SD X Bandung?” Peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus guna mendapatkan data secara mendalam karena peneliti secara langsung ke lapangan untuk mendapatkan data. Kemudian data tersebut dianalisis dan disajikan dalam bentuk deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi dan dokumentasi. Berdasarkan pengelolaan data dari hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan pengelolaan program dilaksanakan dengan proses perencanaan yang matang, kegiatan pelaksanaan yang saling bersinergi dan kegiatan evaluasi yang menjadi tolok ukur hasil pencapaian pembelajaran peserta didik yakni bertambahnya hafalan dan kemampuan membaca al-Qur’an peserta didik, terbentuknya sikap kepemimpinan serta tertanamnya nilai-nilai tauhid pada peserta didik.