https://aboutmusicschools.com https://slotmgc.com https://300thcombatengineersinwwii.com https://mobilephonesource.co.uk https://discord-servers.io https://esmark.net https://slotmgc.com https://nikeshoesinc.us https://ellisislandimmigrants.org https://holidaysanthology.com https://southaventownecenter.net https://jimgodfreydesign.com https://mckinneypaintingpros.com https://enchantedmansion.org https://mckinneypaintingpros.com https://laurabrodieauthor.com https://holidaysanthology.com https://ardictionary.com https://113.30.151.116 https://103.252.118.20 https://206.189.83.174 https://157.230.39.109 https://128.199.85.208 https://172.104.51.149 https://174.138.21.250 https://157.245.50.183 https://152.42.239.189 https://188.166.210.125 https://152.42.178.155 https://192.53.172.202 https://172.104.188.91 https://103.252.118.157 https://63.250.61.107 https://165.22.104.74

Analisis Isi Pesan Dakwah yang Terkandung dalam Akun Instagram @Shiftmedia.Id

Authors

  • Azmi Fadhilah Mujahid Fakultas Dakwah, Universitas Islam Bandung
  • Muhammad Fauzi Arif Universitas Islam Bandung

DOI:

https://doi.org/10.29313/jrkpi.vi.1471

Keywords:

Pesan Dakwah, Sosial Media, Instagram

Abstract

Abstract. In an era of very rapid development with technology, this is certainly starting to affect the way of delivering da'wah in an era like this. Where a preacher can use Instagram social media to convey da'wah messages through social media, Instagram's social media is not only to be able to exist, but more than that we can use it as a medium to convey da'wah messages. One example of an Instagram account that has a tendency to deliver da'wah messages is the @shiftmedia.id account. This account was pioneered by one of the most famous ustadz, namely Ustadz Hannan Attaki, who was also the beginning of the formation of a community of hijrah lovers. We can see from the various uploads from this account that continue to involve da'wah messages both in aqidah, sharia and morals. To achieve the objectives of this study, the researchers used a qualitative method with a descriptive approach. The data in this study uses the social media account instgaram @shiftmedia.id which is a video documentation totaling 8 videos from the time period between March 2022 - May 2022. The findings of this study can be seen that the Instagram account @shiftmedia.id contains da'wah messages that includes messages of aqidah da'wah, sharia da'wah messages and moral da'wah messages.

Abstrak. Di era perkembangan teknologi yang sangat pesat, hal ini tentunya mulai mempengaruhi cara penyampaian dakwah di era seperti ini. Dimana seorang da'i bisa menggunakan media sosial instagram untuk menyampaikan pesan dakwah melalui media sosial, media sosial instagram bukan hanya untuk bisa eksis, tetapi lebih dari itu kita bisa memanfaatkannya sebagai media untuk menyampaikan pesan dakwah. Salah satu contoh akun Instagram yang memiliki kecenderungan menyampaikan pesan dakwah adalah akun @shiftmedia.id. Akun ini dipelopori oleh salah satu ustadz ternama yaitu Ustadz Hannan Attaki yang juga menjadi awal terbentuknya komunitas pecinta hijrah. Bisa kita lihat dari berbagai unggahan dari akun ini yang terus melibatkan pesan-pesan dakwah baik secara aqidah, syariah maupun akhlak. Untuk mencapai tujuan penelitian ini, peneliti menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Data dalam penelitian ini menggunakan akun media sosial instgaram @shiftmedia.id yang merupakan dokumentasi video berjumlah 8 video dari periode waktu antara Maret 2022 - Mei 2022. Temuan penelitian ini dapat diketahui bahwa akun Instagram @shiftmedia.id berisi pesan dakwah yang meliputi pesan dakwah aqidah, pesan dakwah syariah dan pesan dakwah moral.

References

Aliyudin, E. (2009). Dasar-dasar Ilmu Dakwah. Tim Widya Padjajaran.

Malin, M. (2005). Dinamika Dakwah Dalam Perspektif Al-Quran dan Sunnah. Media Gramedia.

McQuail, D. (2011). Teori Komunikasi Massa. Salemba Humanika.

Moleong, L. J. (2009). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Remaja Rosdakarya.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif.

Rakhmawati, I. (2016). Perkembangan Media Sebagai Sarana. AT-TABSYIR: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 4(1), 49–70.

Saputra, W. (2013). Pengantar Ilmu Dakwah. RajaGrafindo Persada.

Syukir, A. (1993). Dasar-dasar Strategi Dakwah Islam. Al-Ikhlas.

Yakub, H. (1981). Publisitik Islam Teknik Dakwah dan Leadership. CV. Diponegoro.

Yanis, T. A. (2019). Vidgram Sebagai Sarana Media Dakwah: Studi Deskriptif Pada Akun Instagram @Pelangiislam. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Zainab, S. (2009). Harmonisasi Dakwah dan Komunikasi. Antasari Press.

Downloads

Published

2022-12-21