Tanggapan Mahasiswa terhadap Tayangan Pemberitaan di Televisi
DOI:
https://doi.org/10.29313/jrjmd.v2i1.599Keywords:
Media massa, Televisi, TanggapanAbstract
Abstract. Along with the development of technology, communication penetrates the mass media, especially television. BeritaSatu Tv broadcasts the news of a survey with a specific theme and discusses it with experts and reviews various news, phenomena, and trends based on facts and data displayed through a series of numbers. This study aims to find out the response of Students of Journalism Fikom Unisba to the news show Fakta Data on BeritaSatu Tv. Authors use News Literacy Theory which focuses on understanding news literacy, journalism education, and other information technology. The methodology used in this study is quantitative with a descriptive approach using survey methods. The results of this study were based on questionnaires distributed to 84 respondents with 18 statements of research variables, namely The Response of Journalism students of the Faculty of Communication, Islamic University of Bandung against the news of Fakta Data on BeritaSatu Tv based on the percentage of answers related to the dimensions of News Literacy Theory in the news show Fakta Data with the total number of calculations of the entire statement from the research dimension, namely 56 students answered Agree with a percentage of 66.7% which means students of Unisba Fikom Journalism can develop a level of news literacy, and critical thinking skills to assess the credibility of information and the ability to understand the content, presentation of impressions, in the news of Fakta Data, and understand the importance of a news story and become a smarter news consumer can change the lives of individuals.
Abstrak. Seiring perkembangan teknologi, komunikasi merambah pada media massa khususnya televisi. BeritaSatu Tv menyiarkan tayangan pemberitaan sebuah survei dengan tema tertentu dan mendiskusikannya dengan para pakar dan mengulas berbagai berita, fenomena, dan trend berdasarkan fakta dan data yang ditampilkan melalui sederet angka. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tanggapan mahasiswa Jurnalistik Fikom Unisba terhadap tayangan pemberitaan Fakta Data di BeritaSatu Tv. Penulis menggunakan News Literacy Theory yang berfokus pada pemahaman literasi berita, pendidikan jurnalisme, dan teknologi informasi lainnya. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan pendekatan deskriptif menggunakan metode survey. Hasil penelitian ini berdasarkan kuesioner yang dibagikan kepada 84 responden dengan 18 pernyataan variabel penelitian, yakni Tanggapan mahasiswa Jurnalistik Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung terhadap pemberitaan Fakta Data di BeritaSatu Tv berdasarkan persentase jawaban terbanyak terkait dimensi-dimensi News Literacy Theory dalam tayangan pemberitaan Fakta Data dengan jumlah total penghitungan keseluruhan pernyataan dari dimensi penelitian, yakni 56 mahasiswa menjawab Setuju dengan persentase 66,7% yang artinya mahasiswa Jurnalistik Fikom Unisba dapat mengembangkan tingkat literasi berita, dan keterampilan berpikir kritis untuk menilai kredibilitas informasi dan kemampuan memahami isi, penyajian tayangan, dalam pemberitaan Fakta Data, dan memahami pentingnya suatu berita dan menjadi konsumen berita yang lebih cerdas dapat mengubah kehidupan individu.