Corporate Identity Sygma Creative Media Corporation
DOI:
https://doi.org/10.29313/jikom.v1i1.2620Abstract
Abstract. Corporate identity is the important element for a company, because identity is an external display of the company that will first be seen by the public, so that a company will be judged well or not very dependent on the identity displayed. This research was conducted to determine the motivating factors of change in Corporate Identity at PT Sygma Creative Media Corporation, what elements of identity have changed the objectives to be achieved and what strategies are used in communicating a new identity to the public. The theory used in this research is organizational culture of using qualitative research methods with a case study approach. The research findings show that the reason that drives the change in corporate identity at PT Sygma Creative Media Corporation is the decline in company turnover, market changes, the rapid development of the digital era, as well as changes in business orientation from publishing to creative companies. The reasons for some elements of corporate identity such as names, logos, buildings, services, work culture and others underwent changes due to better adjust to the character and creative culture. This is, in an effort to achieve the desired goals such as survival, rebranding, increased turnover and business expansion. Despite various internal and external challenges, but with the communication strategy adopted, Sygma new corporate identity has succeeded in bringing Sygma back from adversity.
Abstrak. Corporate identity merupakan salah satu elemen penting bagi sebuah perusahaan, sebab identitas merupakan tampilan jati diri sebuah perusahaan yang pertama kali akan dilihat oleh khayalak, sehingga sebuah perusahaan akan dinilai baik atau tidak sangat bergantung pada identitas yang ditampilkan. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui faktor-faktor pendorong terjadinya perubahan Corporate Identity pada PT Sygma Creative Media Corporation, elemen identias apa saja yang mengalami perubahan, tujuan yang ingin dicapai dan strategi apa saja yang digunakan dalam mengomunikasikan identitas yang baru kepada khalayak. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah budaya organisasi dengan menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Hasil temuan penelitian menunjukkan bahwa alasan yang mendorong perubahan corporate identity pada PT Sygma Creative Media Corporation adalah adanya penurunan omset perusahaan, perubahan pasar, pesatnya perkembangan era digital, serta perubahan orientasi bisnis dari publishing menjadi perusahaan kreatif. Adapun alasan beberapa elemen corporate identity seperti nama, logo, bangunan, pelayanan, budaya kerja dan lainnya mengalami perubahan karena untuk lebih menyesuaikan dengan dengan karakter dan budaya kreatif. Hal ini, sebagai upaya untuk mencapai tujuan yang dinginkan seperti survive, rebranding, peningkatan omset dan ekspansi bisnis. Walaupun beragam tantangan yang baik internal maupun eksternal, berkat strategi komunikasi yang diterapkan, corporate identity yang baru Sygma CMC telah berhasil membawa Sygma bangkit dari keterpurukan.